Tuesday, December 16, 2008

Wasiat Raja-Raja Melayu dan Ketuanan Melayu siri 1


“Jika kita ingin memahami orang Melayu, kita perlu tinggal di negerinya, bertutur bahasanya, menghormati agamanya, meminati apa yang diminatinya, melayan apa yang disukai dan tidak disukainya, bersimpati dengannya dan menolongnya dalam kesusahan, sama-sama merasai keseronokan dan mungkin juga menanggung kerugiannya. Hanya dengan kepercayaannya inilah kita dapat memahami jiwanya dan pengetahuan seperti ini hanya boleh didapati oleh orang yang diberikan peluang tersebut dan menggunakannya dengan sebaik-baiknya.”

Ungkapan ayat di atas bukanlah lahir daripada cendekiawan Melayu, tetapi daripada seorang lelaki asing, Sir Frank A Swettenham, Residen-Jeneral British pertama bagi Persekutuan Tanah Melayu, dipetik dari bukunya, ‘Malay Sketches’.

Dimana langit dijunjung,disitu bumi dipijak.Amat relevan sekali.Malaysia adalah bumi yang dikenali sebagai tanah melayu ataupun persekutuan tanah Melayu.

Amat sesuai sekali dengan wasiat raja raja melayu sebagaimana berikut:-

wasiat Raja Raja Melayu yang telah dimaktubkan pada 31 Ogos 1957.

Wasiat tersebut mempunyai tujuh (7) perkara seperti berikut:-

1. Kami namakan dan kami panggil akan dia, bumi yang kamu pijak dan langit yang kamu junjung, PERSEKUTUAN TANAH MELAYU (sekarang dikenali dengan nama MALAYSIA)

2. Kami istiharkan dan kami simpan untuk kamu dan kami benarkan kamu istihar dan simpan, selain gunung-ganang, tasik dan hutan simpan, TANAH SIMPANAN MELAYU sehingga nisbah 50% selebihnya kamu rebutlah bersama-sama kaum lain.

3. Bagi menjaga kamu dan melindungi anak-anak kamu harta hak milik kamu, kami tubuhkan REJIMEN ASKAR MELAYU untuk membenteras kekacauan dalam Negara dan ancaman dari luar Negara.

4. Kami kekalkan dan kami jamin Kerajaan dan Kedaulatan RAJA-RAJA MELAYU memerintah Negara ini.

5. Kami tetapkan ISLAM ialah agama Persekutuan.

6. Kami tetapkan juga bahasa kebangsaan ialah BAHASA MELAYU dan,

7. Kami amanahkan dan kami pertanggungjawabkan kepada Raja-Raja Melayu untuk melindungi KEDUDUKAN ISTIMEWA ORANG MELAYU dan KEPENTINGAN SAH KAUM-KAUM LAIN. (Kemudian ditambah kedudukan istimewa anak negeri Sabah dan Sarawak).

Oleh itu kepada kita jangan gusar kerana bumi ini adalah milik kita yang bernama Melayu.Oleh itu jagalah bumi kita,dan pimpinlah agar kita,anak-anak kita selamat dan kepada kaum lain yang cemburu kepada Melayu.Ketuanan Melayu adalah dibumi Melayu dan pokok tidak akan tumbang jika tidak dikapak dengan hulunya dari kayu.
Kita carilah pemimpin sebagaimana orang Melayu berpantun,
Kalau mandi carilah teluk dan pantai
kalau mencari pemimpin,carilah yang elok dan pandai.

Elok perangainya,elok sikapnya,elok budinya,elok pegangangnya,elok sgalanya,dan pandai mengurus,mentadbir,memimpin dan pandai mengatur rakyat untuk bahagia di dunia hingga akhirat.

6 comments:

nEmO said...

masalahnya bekas pemimpin kita juga yang memansuhkan peranan & kuasa raja-raja melayu suatu ketika dulu. apabila ada bangsa lain mula meperkotak katekkan org melayu, raja dah takde kuasa.salah siapa??? moralnya fikir dulu sebelum bertindak...yang jadi mangsa rakyat yg lemah la...sehinggakan tuanku muda pahang meminta kembali supaya dikembalikan kuasa raja..tapi diam begitu sahaja...kenapa? sebab kena bersidang dalam parlimen. setujuke bagsa lain terutama dari parti pembangakang seperti DAP.

akatsuki said...

macam ku pernah dengar wasiat tu..tapi di mana ya..:D ape pun btol tu dan "mereka" ini perlu ingat dan jangan mencabar kedaulatan Raja-raja melayu..

Pok Li said...

Ketuanan Melayu bukan sahaja bergantung kepada wasiat. Ia bergantung kepada kesungguhannya untuk menjaga kuasa dan hak Melayu. Jika kita masih tidak mampu menguasai ekonomi, pelajaran, politik dan budaya tinggi, selagi itu kita masih memerlukan tongkat. Tongkat pun dah lama...dahhhh.

GELIgeli said...

betul tu pok li..org melayu mesti ada ilmu..baru boleh berkokok..
teman sekadar mengeli gelikan ajer

GELIgeli said...

kpd akatsuki..tk kerana peka.wasiat ni kt dengo masa ceramah di kl tempohari..walaupun teman tido..tapi bila sebut wasiat terus teman jaga..

GELIgeli said...

kpd nemo..tunggulah sambungannya pada siri ke2..teman menulis..