Wednesday, December 17, 2008

Pandangan Seorang Jiran


Semalam teman bersembang dengan seorang jiran.Jiran teman ni orang kampung,kerja menoreh getah dan juga kelapa sawit.Dia ni tak membaca surat akhbar,hanya menonton tv dan astro.Umur masih muda lingkungan bawah 40an,telah beristeri dan mempunyai 2 orang anak.
Entah bagaimana pada malam tadi..beliau keluar dari rumah..mungkin panas kut dalam rumah..dengan berkain pelikat tanpa baju,datang ke laman rumah teman.Teman pun berkain pelikat tanpa baju yang sedang berada di hadapan tv menonton puteri salju..terus menerpa ke pintu menyambut salam.Bila tidak berbaju nampak perut teman yang menyerupai hamil 5 bulan.Teman terus keluar dan bersembang di laman rumah dibawah pohon bersaksikan bintang dan bulan.
Jiran teman terus memulakan labun dengan kejatuhan harga komuditi getah dan kelapa sawit.Teman terdiam tak tahu nak cakap aper dan menggunakan kaedah pendengaran.
Dia terus komen..sepatutnya kerajaan ada dana khas untuk membantu orang-orang kampung..Teman kata saboor..
Jiran teman terus berlabun..dan akhirnya beliau memberi pandangan..tengok kerajaan negeri sekarang ini.Sepatutnya kerajaan negeri tolong rakyat,buktikan negeri berkebajikan,bantu pekebun-pekebun kecil dan orang -oarang kampung.Ini tak..baru dapat jawatan terus nak tukar kereta baru.Apa salahnya pakai kereta lama dan tadbir negeri dan rakyat jadi makmur dan ekonomi rakyat baik.Tunaikan lah janji...
Kalau beli kereta tempatan,duit negara tak mengalir keluar..bila kita beli kereta luar dah tentu duit kita mengalir keluar..betapa rugi dan membazirnya kita.Kalau nak baru..beli kereta baru buatan tempatan...dapat juga kerajaan untung.
Teman angguk dan berkata dalam hati..hebat juga simamat ini.
Jiran teman terus sambung..tengok kelantan..Nik aziz dah lama perintah kelantan..tak ada pun keluar isu nak tukar kereta..ini baru 8 bulan perintah..dah nak tukar kereta baru..
Teman terus bersemangat..dan sempat menjolok lagi..kalau-kalau ada isu panas..
Jiran teman terus berlabun..orang kita ni..suka sangat tabur fitnah.Kita tak tahu..tapi seronok bercakap dengar khabar angin.
Kaki teman digit nyamuk tapi harap bukannya pembawa chikungunya..dan kain pelikat teman dah hampir ke paras lutut asyik kena gulung..cubala bayangkan..

No comments: