Wednesday, February 11, 2009

Kawan-kawan berpolitik


Teman akan cuba mengupas secara pendek,tepat dan tidak meleret.Kerana teman tau ramai kekawan teman yang tak suka membaca yang panjang2.

1.Teman berkawan dan bersaudara dengan orang PKR.

Padan muka PAS..sombong dan ego.Mengapa pula kata teman.PAS dari dulu lagi tak percaya kat PKR.Dulu Pejabat MB org2 PKR boleh dengan bebas..tapi sekarang banyak sekatan.Ketua-ketua kampung semua org2 PAS.Malahan JKKK pun tak ada org PKR.Kalau ada pun boleh dikira.Balak pun semua org PAS yang dapat.Org PKR habuk pun tak ada.EXco PKR buat nampak tak nampak ajer.Bukan ke PAS bekerja utk rakyat kata teman..yer le bekerja utk rakyat PAS.Bukan ke MB bagus..yer memang bagus tapi yang tak bagusnya 2 org dlm pejabat MB.Dema inilah yang mengator segalanya iaitu Misbahul dan Asmawi.

2.Teman berkawan dengan orang yang tak campur politik

Masjid tempat orang beribadat,kalau kedai tempat membeli barang,kalau politik tempat mencari wang...katanyer.

3.Teman berkawan dengan pengulas senario politik Bukit Gantang.

Mufti janganlah diheret dgn politik.Calon BN untuk Bukit Gantang jgn babitkan mufti.Org UMNO nak org tempatan.Org PR nak Mantan MB.Ye betul kalau diambil NIzar..dah tentu menang sebab org akan undi simpati kpd nizar..tapi nik Aziz tak berkenan.Org UMNO kalau pilih org tempatan spt kamaruddin..bekas K.Pemuda..teman setuju sebab kawan teman...tapi boleh ke menang.Kalau nak menang cari calon yang popular..siapa lagi kalau bukan Tan Sri Jins Samsudin..kesian dia dah lama berkecimpung dgn UMNO Bukit Gantang..apa salahnya bagi dia.

4. Teman berkawan dengan orang UMNO

kalau teman sebagai isteri Nizar..dah lama rasa malu..duk rumah orang..dah tak ada jawatan..tapi berlagak sebagai bos nombor wahid.
Dulu masa baru dapat jadi MB..suruh semua org terima qado dan qadar dari allah.Terimalah dia sebagai MB.Tapi sekarang mengapa tidak mahu terima percaturan allah.
Allah membalas secara tunai.Dulu masa dapat jadi MB terus kepung rumah MB dengan pengikut-pengikutnya.Halau tajul rosli keluar.Kesian Tajul...Sekarang UMNO baik..tak halau..tak tergamak buat macam PAS buat..menggunakan agama utk kepentingan diri..sabar..biarlah dia nak berlagak sombong..siap dengan tentera merahnya..unit amal katanya.Sesunguhnya Allah itu maha mengetahui.

5. Teman berkawan dengan orang PAS

Kita perlu sokong pAS..sebab PAS sokong Islam..teman kata..org UMNO pun Islam gak..lalu dijawabnya..Islam tapi tak Beriman...
Masya allah..mana kita tahu tahap keimanan seseorang itu..apakah iman DS Anwar Ibrahim..sehingga Karpal suruh bertaubat.Iman bukannya terletak pada besarnya lilitan serban,putihnya lebai dikepala...walaupun berseluar jeans tapi kita masih lagi boleh menunaikan solat.

6 comments:

CIVIC Power said...

Teman setuju tuan, kgd2 orang PAS ni suka mengkafirkan orang macam diorang tu la pulak pegang kuasa kafir mengkafir..
kawan teman faratik PAS, tapi sembahyang jenis Jumaat aje...
mcm mane tuuuu

jejakaterang said...

teman ku geligeli08,jangan lah hairan kerana dah lama PAS bertopengkan agama,Islam adalah agama nasihat menasihati,tidak guna kekerasan kecuali kepada orang-orang yang memusuhi dengan niat nak menjahanamkan dan membunuh orang islam.

Rasulullah,menyerang kaum yahudi kerana di Madinah setelah di ikat perjanjian yang akhirnya dilanggar oleh kaum yahudi malahan bersekongkol dengan orang Quraish Mekah untuk menjatuhkan Rasulullah dan agama islam yang baru berkembang.

Rasulullah menyerang kaum Quraish mekah kerana mereka berniat untuk melenyapkan agama Islam dari muka bumi.

Rasulullah setelah islam berkembang tidak pernah menyerang sebelum berbincang dan berunding,ditawarkan perlindungan jika tak mahu memeluk islam janji tunduk pada kerajaan islam,tiada paksaan dalam beragama,peperangan berlaku apabila negara x2 seperti parsi,rom tak mau tunduk dan ingin menghapuskan orang islam,

dalam hal dosa dan pahala,surga dan neraka.Nabi beberapa kali di tegur oleh Allah kerana membuat andaian sendiri seperti dalam hadis mengenai orang yang merogol mayat seorang wanita,nabi ditegur oleh Allah kerana menolak permohonan ampun orang itu sebelum mendapat putusan dari Allah,diturunkan malaikat jibril untuk bertanya kepada Rasulullah adakah surga dan neraka miliknya?adakah keampunan itu juga miliknya?lalu nabi menjawap bahawa semuanya adalah milik Allah.

Tengok nabi dan rasul Allah pun tak berani nak janjikan surga dan neraka,tapi orang PAS main sedap mulut dia aje

nEmO said...

betul...mcm nemo ckp dulu org PAS namaje pejuang ISlam tapi sikipun tak mencontohi zaman Nabi...walaupun mereka dihina dengan bermacam macam mereka masih menggunakan cara yang paling lembut hingga musuh terpaut dek sikap yang ditujukkan org Islam zaman itu.tapi apa dah jadi dgn org PAs sekarang... mengata org lagi kuat, mencemuh sana sini ttg keburukan UMNO. ini ke yang diajar oleh agama??

Pok Li said...

Bagus berkawan biar beribu, berkahwin biar satu. Kalau empat tu dah takdir lah pulak.

amz fiteri said...

Civic Power citer bab org pas kafirkan org. isu ni jadi waktu pemerintahan tun mahadhir dulu. tun permaikan sunnah nabi, katanya nabi simpan janggut sbb zaman dia xde gillete. permainkan hukum allah kata, kalau mencuri potong tangan semua org xde tgn, nk sup tangan pg kelantan. xde pun org umno kecam tun, tumpang gelak ade la. hina sunnah dan hukum hudud = gugur akidah, gugur akidah = bukan islam, bukan islam = ???. kita pun tahu. sbb 2 isu ni timbul. nak salahkan deme pun xboleh 100% kita patut marah tun mahadhir dulu tapi kita taksub sampai sggup ketepikan agama asal tun mahadhir tetap kita sokong

GELIgeli said...

terima kasih atas semua pandangan..teman tak sempat nak membalasnya.
Kerana semua pendapat adalah bernas dan berpihak kepada BN.Walaupun Satriamuda cuba mengombok utk memarahkan Tn mahathir.
Civik power memang berjiwa muda dan tangkas.Banyak idea.
jejakaterang dengan gayanya yang anti pada pas.
nemo orang BN sejati.
Pok Li seorang bloggers yang tak suka berpolitik (blog politik)tetapi bergelumang dgn politik.