Sunday, March 1, 2009

MENABUNG DAN BERLINDUNG


Tahun ini merupakan tahun kemelesetan ekonomi.Bukan negara kita sahaja tetapi seluruh dunia.
Alangkah eloknya tahun ini dan selamumanya kita mengamalkan sikap cermat,jimat dan berbelanja berhemah.Jangan ikutkan nafsu dan membeli apa-apa yang kita mahu..tetapi ikutlah kemampuan.
Hari ini eloklah kita menyimpan,menabung untuk masa depan kita..bak kata orang susah-susah dahulu senang-senang kemudian.
Bukan apa..selain dari kita sering berseronok-seronok alangkah baiknya kalau kita berfikir sejenak.
Apa yang kita tinggalkan untuk waris kita nanti..sekiranya allah jemput kita mengadapnya.
Apa terjadi pada kita jika berlaku musibah kemalangan keatas diri kita..adakah saudara mara,sahabat andai dan jiran tetangga yang akan membantu kita.Jika ada bersyukurlah.
Fikirlah...sesungguhnya bila kita susah..tak ada yang sudi bersama kita..bila kita senang ramai juga yang berkongsi tawa dengan kita.
.......oleh itu jangan tunggu lagi..mulai hari ini moh kita berlindung dan menyimpan untuk hari depan , yang tak tahu penghujungnya.cakcibomie@gmail.com.

8 comments:

Anonymous said...

kalau teman mampu dah lama teman beli insurans mike...itu pun satu daripada tabungan kan...

CIVIC Power said...

Macam promosi je ni tuan

Pok Li said...

nasihat yang bagus. Tk

nEmO said...

macamana nak menabung kalo harga barang keperluan pun naim tak turun2 samapai sekarang makin dok naik...nak tak naka kena beli nak dup seharian...nak menabung pun tak bape nak cukup...keperluan anak2 perlu di beri perhatian...nemo blaja ekonomi...brg keperluan lebih penting dari barang keehndak...maka adala kos lepas... tapi tetap tak cukup...kasi pagi makan pagi nak kais ptg dah takde macamana????

OTAI (Otak Tenang Akal Inovatif) said...

TAHNIAH KERANA GUNA MEDIUM BLOG UNTUK NYAMPAI MAKLUMAT... TAK DER LER GUNA CARA LAMA LAGI....BAGUS... CHANGE!

akatsuki said...

nak menabung tu boleh, tapi yang hutang melambak tu mcm ner??heheh...ape pun harga barang naik tidak menjejaskan sumber pendapatan kita,biar harga barang naik, jgn harga minyak naik..heheheh...kalau harga minyak naik, dah tentu semua harga barang bertambah naik.... :D

OTAI (Otak Tenang Akal Inovatif) said...

betul tu BN kena menang di Bkt Selambau, Bkt Gantang dan Batang Ai kalau nak jadi kerajaan yang bermaruah. puak satu lagi tu mereka tak kisah asal menang saja… matlamat halalkan cara. macam pas haramkan islam umno tapi halalkan islam dap kerana lim guan eng suka khalifah umar abdul aziz. tak tau lah apa nak jadi dengan psikologi orang melayu ni…..dulu pun ramai melayu sokong komunis sebab dalam komunis ramai yang pro pas…..sekarang nama Allah pas setuju digunakan oleh org kristien dll….. itulah jatidiri pas tu…. jumpa di taiping yeeeeee

nazirul mubin said...

singgah di blog sy...sma idea dgn tuan hamba..menabubg itu bgus..